Parijõgi "Teraspoiss"

 Minu vanaisa ja ema lugesid mulle lapsepõlves palju raamatuid ette. Üks raamat, mille ettelugemist ma mäletan, oli Jüri Parijõgi "Jutte". Ma ei mäleta, kas "Teraspoiss" oli selle raamatu osa või eraldi raamat, igatahes ei loetud meile seda "Teraspoissi" kunagi. Kui juba ise lugeja olin, siis lugesin ja minu jaoks on see sellest ajast saadik olnud ja jäänud Parijõe lemmikjutuks. Seepärast, kui mu tütar tõi koju kooli kohustusliku kirjanduse ja märkasin seal Jüri Parijõgi "Teraspoiss" (Tänapäev, 151lk), siis otsustasin kohe selle oma poegadele ette lugeda.

 Kuidagi juhtus nii, et lugema hakkasin seda juuli lõpus ja lõpetasin septembri algul, aga no .. elu.  Muud raamatud tulid vahele.

Olin ise sisust päris palju detaile unustanud. Muidugi mäletasin ema surma ja erikooli. Aga olin täiesti unustanud, et poiss sattus vahepeal vaeslaste varjupaika! Seepärast väike kokkuvõte.

Jaani ema sureb. Jaan jääb algul kojanaise ja kojamehe kasvatada, samas majas elav üliõpilanegi aitab omalt poolt. Üliõpilase eemalviibimise ajal ning kaupmeheproua mahituste tagajärjel satub poiss varjupaika. Lööb seal läbi ja on varsti päris kõva mees. Mõni aeg hiljem külastab Jaani üliõpilane ning lubab ta enda juurde elama võtta, kui poisile varjupaigas ei peaks meeldima. 

Mõne aja pärast Jaanile varjupaigas enam ei meeldigi, ta ütleb juhatajale, et läheb ära ning lahkubki, üliõpilase koju. Kuigi algul tundub, et poisil on priiküüt tagasi varjupaika, siis üliõpilane asjab asjad korda ning Jaan jääb tema kasvatada. 

Jaan läheb vanasse kooli tagasi, aga klassijuhataja kiuslikkuse tõttu saadetakse varsti abikooli - rahvasuus koertekooli, kus käitumisraskustega poisid. Jaan jääb ka seal iseendakse, võidab sõpru, on kõva spordipoiss ning mängib pilli.  

Kogu raamatut läbi Jaani soov leida endale pärast kooli töökoht. Lehepoisi koha ta saab, aga igatseb paremat, kus suurem palk. Ka see soov täitub lõpuks, kuigi üsna ettearvamatul moel.

Meeldis mulle seda uuesti lugeda ja meeldis ka lastele kuulata.


Tigane "Seitse pastlapaari"

 Leida Tigase romaan "Seitse pastlapaari" (Kirjastus osaühing "Loodus", romaanivõistluse 1938a II auhind, 320lk) jäi mul...