James "Fifty Shades ..."

Selleks, et aru saada, milles on asi, lugesin ka kurikuulsad varjundid läbi. Pean silmas siis E. L. (Erika Leonard) Jamesi "Fifty Shades of Grey" (Penguin, 560lk), "Fifty Shades Darker" (Penguin, 560lk) ja "Fifty Shades Freed" (Penguin, 576lk). Plaanisin seda raamatut tegelikult eelmise aasta mitme väljakutse teema alla, aga eelmisel aastal jäi lugemata. Alustasin küll, aga lõpetasin alles jaanuaris. Kokkuvõtte kirjutamist olen kaua edasi lükanud, muud raamatud on pidevalt peale tulnud.

Raamatut ma eestikeelsena ette võtta ei julgenud. Olin nii mitmelt sõbralt tuttavalt kuulnud, et keeleliselt väga halb. Ei teagi, kas tõlke viga või juba originaal selline ... kahtlane ..., aga tundub, et originaali viga juba. Ma küll pole inglise keeles nii tundlik lugeja, et aru saaksin, aga osad konstruktsioonid tundusid mulle veidrad. Samas üllatavalt keerukas keelekasutus, vahepeal pidin sõnaraamatust sõnu järele vaatama, kui tahtsin täpselt aru saada. Harva tuleb seda ette.

Raamatu sisust... Kui jätta välja seksistseenid (mida oli palju ning mis olid pikad ja detailsed), siis tegelikult mulle sisu isegi meeldis. Inimesed. Nende hingehaavad. Inimesed koos. Inimeste püüd üksteisega sobituda ja samas oma hingehaavadega tegeleda. Elu.

Seksistseenid. Esimeses raamatus ma sain täitsa neist aru. Need sobitusid päris hästi muu tegevusega. Kuigi ma lugesin neid suht üle rea, sest kippusid minu jaoks liiga pikaks, tahtsin teada, mis peamises tegevusliinis edasi saab. Teises osas kippus minu jaoks loogika veidi kaduma. Oli selline tunne, et autor on välja mõelnud - nii palju tegevust ja nii palju seksi, isegi kui see raamatu terviklikkusele alati kasuks ei tulnud. Kolmanda osa teises pooles tundus mulle, et seksistseene enam nii palju vägisi pliiatsist välja ei imetud ja sai jälle lugu parem.

Kokkuvõttes saan ma muidugi aru, miks see raamat on saanud nii tuntuks. Väga aus teemakäsitlus ja väga kirevad stseenid voodis ja igal pool mujal. Väga erinev kõigest, mida olen lugenud. Samas. Sain raamatute lugemise järel teada, et pr James on teemat edasi arendanud ja raamatuid juurde kirjutanud lisaks neile kolmele. Hetkel rohkem küll ei viitsi neid lugeda. Tõesti ei jaksa. Ei näe ette ka, et kunagi veel sooviks. Nii need mind siiski ei köitnud.

Tigane "Seitse pastlapaari"

 Leida Tigase romaan "Seitse pastlapaari" (Kirjastus osaühing "Loodus", romaanivõistluse 1938a II auhind, 320lk) jäi mul...