Bennet "Tema majesteet lugeja"

Teemasse nr 15 - raamat mõne valitseja (kuninga, kuninganna, presidendi, tsaari, keisri, füüreri jne.) kohta - oli mul väga keeruline raamatut valida. Tahtsin midagi, mis oleks natuke teistsugune kui lihtsalt elulugu, natuke kastist väljas. Küsisin oma lemmikult raamatukoguhoidjalt ja sain väga ägeda soovituse - Alan Bennett "Tema maiesteet lugeja" (Varrak, 94lk).

Raamat kõneleb sellest, kuidas kuninganna poolkogemata laenutab rändavast raamatukogust raamatu ning sellest saab alguse tema huvi ilukirjanduse lugemise vastu. Mis sellega kaasneb, kuidas saab komplitseeritud elu palees, kui kuningannal on selline uus "mõttetu" hobi, saabki raamatust lugeda.

Päris huvitavad mõttekäigud. Kui mina olen harjunud mõtlema, et lugemine on positiivne nähtus, siis raamatust selgub, et tegelikult ju mitte. Kõik selles polnud usutav, samas osa raamatust oli minu jaoks nii usutav, et hakkasin mõtlema, kas
autor teab kuningapalee elu kohta rohkem kui keskmine inimene. Tore raamat.

Lugemisest kui harrastusest.
lk 24
"Ma leian, ma'am, et kuigi see ei ole küll otseselt elitaarne harrastus, edastab see siiski vale sõnumit. See kaldub teisi välitama."
"Välistama? Enamik inimesi ju oskab lugeda."
"Nad oskavad, ma'am, aga ma ei ole kindel, et nad ka loevad."

Lugemisharrastuse küpsemisest.
lk 38-39
Alguses ei arutanud ta oma lugemist mitte kellegagi[...]
Alguses, tõsi küll, luges ta hirmuärevusega ja teatava murega. Raamatute lõputu hulk vaatas talle trotslikult vastu ja ta ei teadnud, kuidas jätkata - tema lugemine oli süsteemitu, üks raamat viis teise juurde ja sageli oli tal kaks või kolm raamatut korraga käsil. Järgmine etapp oli see, kui ta hakkas tegema märkmeid[...]. Alles pärast umbes aastast lugemist ja märkmete tegemist julges ta mõnikord katseks ka oma mõtet arendama hakata.

Tegelikult jätkub sama arutelu raamatu lõpus, kus jõutakse kurva järelduseni, et pärast mõningast lugemist ja loetu üle mõtlemist ei ole inimene enam iialgi sama, mis enne. Ja õnnelikult edasi elamiseks tuleb rajalt kõrvale astuda ning hakata tallama teist rada.













Tigane "Seitse pastlapaari"

 Leida Tigase romaan "Seitse pastlapaari" (Kirjastus osaühing "Loodus", romaanivõistluse 1938a II auhind, 320lk) jäi mul...