Chbosky "Müürililleks olemise iseärasused"


Stephen Chbosky raamatu "Müürililleks olemise iseärasused" (Hea lugu, 240lk) panin mõttes oma selle aasta väljakutsesse juba varem. Siis kui lugemise väljakutse 2018 teemasid alles pakkuda sai ja keegi pakkus "raamat, mida on sulle soovitanud keegi, kes on sinust noorem". Mulle meenus kohe üks mu teismeline sõber (kes küll pole enam teismeline), kes rääkis sellest raamatust mulle 4-5a tagasi. Talle meeldisid nii raamat kui film väga, aga ma polnud siiani kumbagi näinud/lugenud.

Paraku see teema hääletuses valituks ei osutunud, aga see muidugi ei tähenda, et seda siiski lugeda ei tohiks - vaba maa! Film plaanisin ka vaadata, seepärast otsustasin selle kavalalt paigutada teema 33 alla - raamat, mille järgi tehtud filmi sa oled näinud enne raamatu lugemist.

Selleks, et  kõik oleks korrektne, vaatasin enne filmi. Tegelikult soovitaks teha vastupidi. Minuni ei jõudnud filmi vaadates mõte, mis raamatust jõudis. Ka ei saanud ma päriselt aru filmi lõppsündmuste loogikast. Alles raamatut lugedes klikkis paika.

Raamatut lugedes tundusid paljud stseenid palju räigemad, filmis tundus mulle suur osa lihtsalt laste katsetused ja niisama lõbutsemine. Raamatust sain aru probleemide sügavusest ja minuni jõudis hoopis teine rõhuasetus kui filmis. Kuigi filmistsenaariumi on kirjutanud ja režissööritöö teinud raamatu autor Stephen Chbosky ise, olid raamat ja film ikka väga erinevate nurkade alt minu jaoks.

Raamatu algus oli minu jaoks üsna piinarikas. Selline mulje oli (võibolla autori poolt teadlikult), nagu oleks selle kirjutanud u 12-aastane laps. Aga pingutasin edasi ja kas harjusin ära või läks paremaks. Lõpliku tausta avas alles raamatu viimane peatükk, kuigi mina seda sündmust juba filmist teadsin. Filmis sai selle sündmuse kohta vihjeid juba palju varem.

Soovitaks kõigil, kes soovivad raamatut ja filmi mõlemat nautida, alustada raamatu lugemisest. Film sobib minu meelest väga hästi visuaalina raamatut illustreerima, aga vastupidi pigem rikub elamuse. Mul on siiski hea meel, et lugesin.

Tigane "Seitse pastlapaari"

 Leida Tigase romaan "Seitse pastlapaari" (Kirjastus osaühing "Loodus", romaanivõistluse 1938a II auhind, 320lk) jäi mul...