Kiplased 11x11

 Rahvajutuaasta väljakutse (11x11) septembrikuu raamat on Kilplased. Seekord sai ise valida erinevate teoste vahel ja lugesin läbi Friedrich Reinhold Kreutzwaldi "Kilplased" (Varrak, 2004, 156lk). Lastele lugesin võrdluseks Eno Raua "Kilplased" (Tänapäev, 2016, 40lk).

Minu esimene kokkupuude kilplastega oli muidugi nagu paljudel minuvanustel lapsena multifilmi vahendusel. Ma ei mäleta, et mu lapsepõlves oleks olnud palju multifilme, mis mulle ei meeldinud, aga see kilplaste oma oli natuke hirmus ja pidasin seda päris igavaks. Lapsena sellest multifilmist minuni nende lugude sisu ei jõudnud, mäletan ainult seda, palkide mäest alla ja üles tassimise pilti ning alla veeretamist.

Raamatute jutud olid mulle siiski tuttavad kilplaste teemapargi külastusest, käisime seal lastega u 4a tagasi. Tütre paralleelklass käis seal klassiekskursioonil ja miskipärast meeldisid nende räägitud muljed mu tütrele nii väga, et ta soovis kindlasti ka seal käia. Paaritunnise külastuse jooksul saime tegeleda portselanimaaliga, tutvuda teemapargiga, kus mitmed kilplaste ehitised ja leiutised väljas ning kuulda kõiki kilplaste lugusid.

Seetõttu olid päris tuttavad nii nõukoda, Uppakallo ülemisanda külastus, järvepõhja peidetud kell, hirmus koleda elajaga võitlus ning ka saatuslikuks saanud hiirekoera ost. 

Olin tegelikult juba varem jõudnud arusaamisele, et  kilplaste jutud pole tegelikult lastejutud. Seega oli Kreutzwaldi versiooni lugemine minu jaoks sellele kinnituse leidmine. Mulle meeldisid need jutud rohkem kui nuditud lasteversioon. Eks oma võlu oli ilmselt sellel milline oli keelekasutus ning see, et mitmed jutud olid päris verise lõpuga, klappis lugude sisuga kokku.  

Minu lastele vist meeldib lihtsalt see, kui neile ette loetakse - neile meeldis Raua versioon kiplastest väga. Kõige rohkem meeldisid sealt raamatust vist küll Eno Raua pildid. Neid vaadati ja uudistati nii lugemise ajal kui ka enne ja pärast. Käidi mulle leitud asju näitamas ja imestati, miks küll kilplased käivad kogu aeg samades riietes, olgu siis suvi või talv. Meie septembrikuu möödus kilplaste seltsis väga mõnusalt.


Tigane "Seitse pastlapaari"

 Leida Tigase romaan "Seitse pastlapaari" (Kirjastus osaühing "Loodus", romaanivõistluse 1938a II auhind, 320lk) jäi mul...